خلاصه کتاب جامعه شناسی
خلاصه کتاب اقتصاد
نمونه سوالات تستی جامعه شناسی 1
الف-سلام کردن ب-خجالت کشیدن ج-فکر کردن د-تصمیم گرفتن
2) کدامیک ازجملات زیردرمورد کنش انسانی مناسب نیست ؟
الف-کنش انسانی معطوف به هدف خاصی است. ب -کنش انسانی معنادار است
ج- کنش انسانی با آگاهی واراده انجام می شود. د-کنش انسانی دارای پیامدهای ارادی است
3)کدام گزینه رابطۀ علوم انسانی وفلسفه را بهتر بیان می کند؟
الف- موضوع فلسفه و علوم انسانی یکی است.
ب- علوم انسانی وفلسفه هردو قوانین مربوط به کنش های انسانی رامورد مطالعه قرارمی دهند.
ج-فلسفه وعلوم انسانی هردو قوانین اصل وجود را موردمطالعه قرار می دهند.
د-فلسفه اصل وجود وعلوم انسانی قوانین مربوط به کنش های انسانی رامورد مطالعه قرار می دهند
بقیه سوالات در ادامه مطلب
در مورد ارسطو
اَرَسطو (به یونانی: Αριστοτέλης، تلفظ: آریستوتِلِس) (ولادت ۳۸۴ ق م. وفات ۳۲۲ ق م)[۱] از فیلسوفان یونان باستان بود. اوکه یکی از مهمترین فیلسوفان غربی به حساب میآید شاگرد افلاطون و آموزگار اسکندر مقدونی بود. تالیفات او در زمینهها و رشتههای گوناکون منجمله فیزیک، متافیزیک، شعر، زیست شناسی، منطق، علم بیان، سیاست، دولت و اخلاق بودهاند. ارسطو بهمراه سقراط و افلاطون از تأثیر گذارترین فیلسوفان یونان باستان بودهاست. این سه تن فلسفه اروپایی (آنطور که برای ما آشنا است) را بر اساس فلسفه ماقبل سقراط یونان بنیاد نمودند. ارسطو فلسفه را بهعنوان «دانش بودن» تعریف میکرد.
بقیه در ادامه....
درباره علامه طباطبایی
سید محمدحسین طباطبایی
سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی (۱۲۸۱ - ۲۴ آبان ماه ۱۳۶۰ هجری خورشیدی) فقیه، فیلسوف و مفسر قرآن شیعه ایرانی است
اهمیت وی به جهت زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزههای تشیع بعد از دوره صفویه بودهاست. به ویژه اینکه وی به بازگویی و شرح حکمت صدرایی اکتفا نکرده، به تأسیس معرفتشناسی در این مکتب میپردازد. همچنین با انتشار کتب فراوان و تربیت شاگردانی مانند مرتضی مطهری در دوران مواجهه با اندیشههای غربی نظیر مارکسیسم به اندیشه دینی حیاتی مجدد بخشیده، حتی در نشر آن در مغرب زمین نیز میکوشد.
زندگینامه
زندگی علامه طباطبایی را میتوان به چهاردوره تقسیم کرد:
دوره کودکی و نوجوانی که در تبریز سپری شد.
دوره تحصیل در حوزه علمیه نجف
دوره بازگشت به تبریز و اشتغال به کشاورزی
دوره هجرت به قم و تدریس و تالیف و نشر معارف دینی
دوره کودکی و نوجوانی
بقیه در ادامه مطلب
پاسخ فعالیت های جامعه شناسی 1
ص 13 : نمونه بیاورید :
سه كنش انسانی : احوال پرسی ، انجام تمرینات درس ، پاسخ دادن به سوالات معلم
نمونه برای انواع كنش :
كنش درونی : فكر كردن – تصمیم گرفتن – منفعل شدن – خجالت كشیدن – پیش بینی نتیجه مسابقه
كنش بیرونی : امتحان دادن –– رانندگی كردن– لباس پوشیدن – تماشای مسابقه
كنش فردی : دعا نمودن – استحمام كردن – مسواك زدن- كتاب مطالعه كردن
كنش اجتماعی : سرود خواندن – مسابقه ورزشی دادن – شركت در جشن عروسی- خیر مقدم گفتن به میهمانان
ص 15 تفسیر كنید :
خیر - بوق سلام – بوق جشن و شادی – بوق هشدار و خطر و اعتراض - بوق خداحافظی – بوق دعوت به سوار كردن عابر
ص16 تحلیل كنید :
كنش انسانی دارای پیامد هایی است پس در انجام كارها به پیامد های آن باید توجه كرد بی توجهی یا كم توجهی و بدون آینده نگری و به پیامد های احتمالی كنش توجه نكردن انسان را غافل می سازد . غفلت امروز ما ریشه در دیروز ما دارد ما حصل هر آنچه دیروز انجام داده ایم اگر دیروز غفلت كرده ایم پس امروز حاصلی نداریم و هر اینه كه امروز غفلت كنیم فردا نیز بی حاصل خواهیم بود به عبارت حمید مصدق بهتر آن است كه غفلت نكنیم از آغاز ...
پیامد های سحر خیزی :
از بیماری مغزی جلو گیری می كند – برای قلب مضر و موجب پیری زود رس می شود ( دانشمندان ژاپنی ) – طراوت روحی و فكری انسان را زیاد می كند – بهترین وقت برای درك مطالب علمی است.
ورزش صبحگاهی :
طراوت روحی و آمادگی و سلامت جسمی انسان را بیشتر می كند – كسالت را برطرف می كند – موجب افزایش عمر می شود
بقیه در ادامه مطلب
لغات و اصطلاحات جامعه شناسی 1
اثبات گرایی Positivism
مکتب اثباتی اگوست کنت، نوعی خرد گرایی است که اصـــلاح جامعه را منوط به اصـلاح فکر میداند. اولین نیاز اجتماعی، " ایجاد انتظام در تمامی اندیشــه های انسانی است " از طریق اعتـلای روح علمی (اثبــاتی) ، که سرانجــــام به آفرینش دانش امور اجتماعی یا جامعه شناسی منتهی میشود. در واقع، این دانش که امکان تجلی یک " فلسفه اثباتی " را فراهم میسازد و بدین سان حکمت الهی و فلسفه اولی را پایان بخشیـــده، بنای دانش انسانی را استوار می سازد.
بقیه در ادامه مطلب